Lemerül a gyerek, ha nem töltöd! Miért a készségfejlesztő játék az igazi Powerbank?
Egy 2023-as hazai óvodapedagógiai felmérés szerint a nagycsoportos gyerekek 62%-ánál mutatkozik lemaradás legalább egy kulcskészségben.
A legtöbbjük ezt a hátrányt nem „kinövi” – hanem viszi magával egészen az általános iskola végéig, azaz 14 éves koráig. A folyamatot soha nem késő megváltoztatni, ebben pedig a fejlesztőjátékoknak döntő szerepe van.
Ki nevet a végén? Ezeket a képességeket erősítheti a felelős szülő 1-14 éves kor között!
Szakértők szerint a készségfejlesztésnek öt kulcsterülete van, amelyet nem lehet megkerülni az általános iskola alsó, sem felső tagozatán!
Ezek jelentik ugyanis a tanulási eredményesség alapját. Ilyen a finommotorok, azaz a ceruzafogás, ollózás, gyöngyfűzés. De fontos a memória fejlesztése is, ami a képek, szavak, sorrendek megjegyzésével erősödik.
Az észleléses feladvány segít a részletek észrevételében és a koncentrációban. A szabálykövetés pedig társasjáték vagy feladatmegoldás közben erősödik. A térbeli tájékozódás egy puzzle-darabbal kezdődik az oviban és egy komolyabb toronyépítésben, kerti lombház építésben folytatódik 6-14 éves kor között.
Mire jó egy készségfejlesztő játék?
A készségfejlesztő játék nemcsak szórakoztat, hanem tanít észrevétlenül a játék közben! A témában jártas okosjáték gyártók ezt tartják az egyik legfontosabb erényének ezeknek a termékeknek. Hankó Róbert, a Gyerekfejleszto.hu alapítója azt mondja: a szülői visszajelzésekből jól látható, hogy azok, akik készségfejlesztővel is játsszanak, jobban fejlődik a problémamegoldó képességük, az együttműködési képességük, azaz a kommunikációjuk.
Egyúttal javul a koncentrációjuk és a memóriájuk, miközben türelemből is „több jut” nekik, mint azoknak az óvodás, alsó vagy felső tagozatos társaiknak, akik kizárólag csak telefont vagy tabletet bámulnak.
„Ha életkor szerint nézzük a készségfejlesztő játékok pozitív hatását, azt mondhatjuk: az ovisoknak a finommotorika, a figyelem növelése a legnagyobb profit, az iskolásoknál pedig a logika, a memória és a tanulási készségek javulása.
A gyerek nem frissítést, hanem figyelmet igényel. És kézzel fogható játékot!
„A legnagyobb tévhit, hogy az „okos” képernyős tartalmak fejlesztik a gyermeket. Lehet, hogy némelyik fejleszt – például a nyelvtudást - de biztosan nem komplexen. A digitális játékok ugyanis többnyire csak reakciókat váltanak ki, de nem adnak valódi visszacsatolást, nem ösztönöznek új próbálkozásra, és nem teremtik meg a tanulási igényt.” –– mondja Hanák Róbert, a Gyerekfejleszto.hu alapítója, aki életkori bontásban több, mint 200 okosjátékot kínál az egyes fejlesztési igényekhez csoportosítva.
Telefon, tablet OFF! Készségfejlesztő ON!
A szakember ajánlása szerint az ideális játék több érzékszervre hat (például látás, tapintás, hallás), segíti az ok-okozati összefüggések megértését („ha megnyomom, zenél”), és ösztönzi az ismétlést (ami megerősíti a tanulást) is. Vagyis egyszerre többféle készséget igényel.
A Gyerekfejlesztő.hu adatai szerint ma már a szülők is érzik a felelősségüket. 2024-ben például 27%-kal emelkedett a kapcsolódó keresések száma. „Már napi 30–60 perc is számít. Minden perc ajándék, amit nem kétdimenziós villódzásra, hanem háromdimenziós, kézbe vehető játékokra fordítunk.” – szögezi le Hanák Róbert, aki 2025-ben bevezette a Felnőttbarát játékleírásokat, hogy így segítse a szülőket a választásban.
Most pedig rajtad a sor, te lépsz. Gazdálkodj okosan és nyerj most!
LEGNÉPSZERŰBB FEJLESZTŐ JÁTÉKAINK 1-14 ÉVES KOR KÖZÖTT
Smart Games – Fészekrakó

Célkeresztben a kézügyesség és a térlátás
Ez a játék nemcsak aranyos, hanem meglepően rafinált. A „Fészekrakó” logikai játékban öt madarat kell úgy elhelyezni egy fán, hogy az előre megadott szabályok mindegyike teljesüljön. Egyfajta madaras sudoku, de sokkal játékosabb formában.
Egyszerre edzi a következtetési képességet, a térbeli gondolkodást, és nem mellesleg türelemre is tanít, mindezt gyerekbarát köntösben, de olyan színvonalon, hogy egy felnőtt agyát is megdolgoztatja. Ideális azoknak, akik szeretnék, ha a gyermekük úgy tanulna logikát, hogy közben észre sem veszi.
Smart Games – Angry Birds On Top

A madarak igazán visszavágnak a malacoknak!
Igen, ezek a madarak ismerősek lehetnek, de most nem a számítógép monitorján szállnak harcba, hanem egy okos fejlesztőjáték keretein belül. Az „Angry Birds On Top” lényege: úgy kell csúsztatni az átlátszó játékelemeket, hogy minden egyes malacot letakarjon egy madár.
Ha jól dolgoztunk, egyetlen zöld orr sem marad a felszínen. A játék különlegessége, hogy egyesíti a térlátást és a stratégiai gondolkodást. Vagyis olyan agyterületeket aktivál, amelyeket a képernyőre tapadás soha nem fog. Egyedül játszható, mégis rendkívül élvezetes! Különösen azoknak, akik szeretik az egyszerű, de mégis kihívást jelentő játékokat.
Smart Games – IQ Fit

Mindennapi agytorna velünk! IQ-fit 6 éves kortól
Elsőre egyszerű kirakónak tűnik, aztán kiderül, hogy ez egy logikai aknamező. Az IQ Fit egyik különlegessége, hogy 3D-s formákkal kell egy teljesen sík, 2D-s felületet kirakni. Minden darab más formájú, másként illeszkedik, és csak egyetlen megoldás van.
Összesen 120 egyre nehezedő kihívás várja a játékost, öt nehézségi szinten. Nemcsak a vizuális észlelést, hanem a „fejben forgatás” képességét is fejleszti. Vagyis pont azt, amire a matematikai és természettudományos gondolkodásnál is szükség van. Ez a játék azoknak szól, akik szeretik, ha egy kis doboz komoly kihívásokat rejt.
Smart Games – GolyóZóna

„Zuhanj célba! – amikor a gravitáció is a játék része”
A „GolyóZóna” nem csak egy jól hangzó cím! Ez a játék ugyanis a fizikai törvényekkel játszik, de nem bonyolultan, hanem intuitívan.
A cél: megépíteni egy olyan golyópályát, amelyen a fentről elindított golyó oda jut, ahová kell. Az indulási pontot a feladvány meghatározza. Nemcsak a megfelelő alkatrészek kiválasztására, de azok tökéletes elhelyezésére is szükség van.
A gyereknek közben fejlődik a tervezési képessége, az analitikus gondolkodása és a türelme, hiszen a golyó vagy eléri a célt, vagy nem. Ha igen, az öröm garantált. És ami talán a legjobb szülői szemmel nézve: a játékban a kudarc is tanító erővel bír!
Smart Games – IQ-Stixx

Szülő VS gyerek. Derítsük ki, hogy ki a legokosabb a családban?
A Smart Games IQ sorozatának egyik legpraktikusabb darabja: kicsi, kompakt, de annál agyasabb! Az IQ-Stixx egy klasszikus elrendezős játék, amelyben 10 pálcát kell úgy elhelyezni, hogy vízszintesek és függőlegesek harmonikusan keresztezzék egymást, de csak egy megoldás létezik.
A fokozatos nehézségi szintek lehetővé teszik, hogy akár egy hatéves is belevágjon, de felnőttként sem lesz unalmas. A játék egyszerre fejleszt logikát, térbeli orientációt és következtetési képességet, miközben kiválóan elfér egy táskában is.
Ideális utazáshoz, de a nappali asztalára is. Mondjuk a telefon helyett…