Az óvodai jele mobiltelefon? Kütyük helyett fejlesztő játékot adnának a szakemberek a 4–6 éveseknek!
A közösségi médiát bejárta a fénykép arról a zuglói óvodáról, ahol a ruhatárban az alma, az autó, a csiga mellett az egyik gyermek jele a mobiltelefon volt. A 4 éves Krisztofer választása erre a személyes ikonra esett. Neki ugyanis ez a tárgy jelentette a kötődést az óvónénik szerint. Mindenki őrizze meg a nyugalmát!
Szerencsére ez a hír még csak fikció, de valljuk be: nem áll messze a valóságtól.
Az viszont tény, hogy például ELTE Alfa Generáció Labor 2019-es felmérése szerint a 4 évesnél idősebb gyerekek 60%-a már napi szinten használ képernyős eszközt. A helyzet vélhetően azóta tovább romlott.
Nehéz versenyezni a telefon ellen, de nem lehetetlen! Itt jön képbe az okosjáték!
Szakértők azt mondják, 4 éves korára a legtöbb gyermek már ismeri a Youtube-logót, a Tiktok-piktogramot, mert anya, apa telefonja rendre megfordul a kezükben. Egy részük több órát tölt naponta a képernyő előtt, ami nemhogy nem fejleszt, hanem tompítja azokat a képességeket, amelyek ebben az életkorban fejlődnének.
„A 4–6 éves korosztályt gyakran óvodáskornak nevezzük, de a valóságban ez az időszak a tanulási alapozás aranykora. Ekkor fejlődik az irányított figyelem, az ok-okozati gondolkodás, az együttműködés képessége, a szabálykövetés” – sorolja Hanák Róbert, a Gyerekfejlesztő.hu alapítója, aki életkori bontásban több, mint 200 okosjátékot kínál a felelős szülőknek.
A szülők keresik a valódi alternatívákat! 2024-ben több mint 27%-kal nőtt a keresési arány a kézbe vehető, készségfejlesztő játékokra!
A Gyerekfejelszto.hu szakemberei szerint egyértelműen látszik, hogy a túlzott képernyőidő hatására nő az elhízás kockázata a gyerekeknél, mert a mozgás helyett ülnek, és gyakran nassolnak.
De gyakoribbak az alvászavarok is, miután a képernyő fénye megzavarja az elalvásukat. Továbbá, kimutathatóan romlik a figyelmi képességük, különösen a gyors tempójú tartalmak hatására.
Mindezeket látva a szülő gyakran eszköztelennek érzi magát, pedig nem az! Hanák Róbert azt mondja: figyeljük meg, hogy ha előkerül egy fejlesztő játék a gyerek környezetében, ő előbb-utóbb magától használni kezdi azt. Sőt, sok esetben annyira megszereti, hogy képes elfelejteni a képernyő mágikus vonzását.
Milyen logikai játékot válasszunk a 4–6 év közötti gyerekünknek?
A Gyerekfejlesztő.hu 2025 őszén kiadott ajánlása szerint a 4–6 éves gyerekek számára azok a fejlesztő játékok a leghasznosabbak, amelyek önálló megoldásra ösztönöznek, de közben világos szabályrendszerrel dolgoznak.
Vagyis egyszerre tanítanak rendszerben gondolkodni és rugalmasan játszani. Fejlesztik a memóriát, a figyelmet, a szabálykövetést. Mindezt úgy, hogy a gyerek nem egy feladatlapot tölt ki, hanem belefeledkezik a játékba.
„Már napi 30–60 perc is számít, ha nem kétdimenziós villódzásra, hanem háromdimenziós, kézbe vehető játékokra fordítjuk.” – szögezi le Hanák Róbert, aki 2025 őszén bevezette a Felnőttbarát játékleírások rendszerét, hogy ez által is segítse a szülőket a választásban.
Most pedig rajtad a sor, te lépsz. Gazdálkodj okosan és nyerj most!
TOP 5 FEJLESZTŐ JÁTÉK 4-6 ÉVES KOR KÖZÖTT
Smart Games – Camelot Junior

A hercegnő vár. De csak azt, aki jól tervez.
A Camelot Junior nemcsak egy logikai játék, hanem egy kis történet minden egyes feladványban. A lovagot és a hercegnőt torony választja el egymástól, és csak a gyerek képes megépíteni köztük az utat.
A faelemekből épített hidak, lépcsők és az útvonal megtervezése fejleszti a logikus gondolkodást, a térlátást és a türelmet. Ráadásul észrevétlenül mesél a kitartásról. Minden megoldás egy újabb találkozás, minden lépés egy apró „aha” pillanat. Egy romantikus, mégis agyas játék, ahol a szerelemhez vezető út mindig logikán keresztül vezet.
Smart Games – Magnetic Travel: Korallvilág

A Korallvilág egy nagyszerű útitárs!
Itt bizony minden feladvány egy újabb búvármerülés a logika mélyére. A játékosnak a mágneses lapokat úgy kell elhelyeznie, hogy csak a megadott halak maradjanak láthatók.
A látszólag egyszerű feladat mögött igazi agytorna rejlik: figyelem, vizuális következtetés, egy nagyszerű mágneses könyvben. Utazáshoz tökéletes, várakozáshoz vagy egy nyugodt délutánhoz is tökéletes.
A gyerek csendben elmélyül benne, a szülő pedig titokban kipróbálja, mert „csak megnézi, mennyire nehéz”.
Smart Games – Az Égig érő paszuly

Mese, ami megtanít előre gondolkodni.
Az Égig érő paszuly játékban a mese és a logika ugyanarra a létrára kapaszkodik. A gyereknek a paszulydarabokat úgy kell beillesztenie a függőleges játéktérbe, hogy azok a megfelelő oldalon forduljanak le – hiszen minden darab leesés közben átfordul.
Ehhez a játékhoz az előrelátás és a térbeli gondolkodás nélkülözhetetlen. A mese itt nemcsak díszlet, hanem eszköz: játékosan vezeti rá a gyereket, hogy minden lépésnek következménye van.
Smart Games – Smart Farmer

Káoszból rend. A játék, ami megtanít szervezni.
A Smart Farmer pontosan az a játék, ami rendet tesz – nemcsak a farmon, hanem a fejben is.
A feladat: a lovakat, teheneket, disznókat és bárányokat külön legelőkre kell osztani, de a kerítésekből csak három van. A gyereknek minden lépést meg kell terveznie, hiszen ha a kerítést rossz helyre teszi, a farm élete felborul.
A játék remekül fejleszti a rendszerezést, a logikai gondolkodást és a koncentrációt. Minden megoldás után ott a sikerérzés, amiért garantáltan újra és újra visszaül a játék mellé a gyerek.
Smart Games – Ruci Buli

Öltözködj okosan! A logika és a divat találkozása.
A Ruci Buli az öltözködés logikáját tanítja meg játékosan: nem mindegy, mit veszünk fel először. A gyerekeknek a figurákat az időjárásnak megfelelően kell felöltöztetniük, amit a feladványból ismernek meg.
A játék közben fejlődik a színfelismerés, a formaérzék, a sorrendiség és a finommotorika, Mindez egy mosolygós, könnyen kezelhető kirakóban. A legjobb benne, hogy a gyerek nemcsak megtanulja, mit jelent „rétegesen öltözni”, hanem közben saját kis döntéseket is hoz.
És ez az igazi fejlődés: amikor reggel az óvodába indulva anyutól várja a kártyát a gyerek…